Camperplaats Biest-Houtakker

Camperen in De Biest

Camperplaats • Camperplaats Biest-Houtakker

Camperplaats Biest-Houtakker - Camperen in De Biest

De nachten zijn ijskoud, overdag is het zonnig en droog. Prima weer voor een weekend naar Camperplaats Biest-Houtakker in de Brabantse Kempen. De CP staat hoog op John's to-go lijstje. Ik heb zo mijn twijfels bij grote camperparken want ik hou niet van het massale. Voor CP Biest-Houtakker maak ik een uitzondering.

22 april 2024 • CamperplaatsNoord-Brabant

Een uurtje voordat we thuis vertrekken bespreek ik online een standaard plek op camperplaats Biest-Houtakker. Het reserveren is super makkelijk, het wijst zich vanzelf. Online kies ik (hopelijk) de beste plek.

We vertrekken bijtijds en het is kort na 12:00 uur als we arriveren. De slagboom herkent ons kenteken en gaat vanzelf open. Als je niet hebt gereserveerd kun je dit alsnog doen bij de aanmeldzuil, rechts in de blokhut.

Super makkelijk en als beheerder van een camperplaats hoef je niet aanwezig te zijn. Na betaling kun je onbeperkt de camperplaats op en af rijden tijdens je verblijf. Op de fiets rij je gewoon langs de slagboom.

We zoeken ons plekje en installeren de KampeerKoets. Met stroomkabel en muntgeld lopen we naar de stroompaal. Elke plek heeft 16A stroom, dat we apart betalen bij de stroompaal. Om ons stroomtegoed te bekijken, drukken we op ons plaatsnummer. We zien dat er nog 4,685 kWh op de teller staat. Een leuk cadeautje van de camperaars voor ons. We betalen nog een paar euro extra zodat we genoeg stroom hebben voor 2 dagen.

Camperplaats Biest-Houtakker

De camperplaats ligt aan een doodlopende weg, lekker rustig aan het Wilhelminakanaal. Het dorp ligt onder de rook van Tilburg (8 km), centraal tussen Breda, Eindhoven en Den Bosch.

De camperplaats is een lange straat met links en rechts camperplekken. Verder naar achteren is er volop plek voor grote campers van max. 14 meter. Wij hebben een plekje centraal in het midden uitgezocht.

Op de camperplaats zelf is verder weinig te beleven en daarom stappen we op de fiets voor een eerste rondje in de omgeving. We hebben de hele middag de tijd. We rijden richting Biest-Houtakker en Hilvarenbeek waar we de plaatselijke middenstand sponsoren. Bij Grand Café de Zwaan genieten we van een late lunch (of vroeg diner). Net voor het donker zijn we weer thuis in onze KampeerKoets.

Terug in de KampeerKoets zetten we lekker de kachel aan. We vermaken ons prima achter onze schermen. De wifi is uitstekend.

Online bestellen we net voor 21:00 uur broodjes bij de bakker in Hilvarenbeek. De volgende ochtend liggen er verse broodjes voor ons klaar in de blokhut. Mooie service, gemak dient de mens.

De plekken

Alle 45 plaatsen zijn verhard en je hebt je eigen grasveldje. De meeste plekken zijn groot genoeg om je luifel uit te draaien. Bij ons staat er een dikke boom voor de deur die ’s zomers voor de nodige schaduw zorgt. Nu (in januari) hebben we ons luifel sowieso niet nodig. Over het hele terrein staan bomen en struiken die voor de nodige schaduw zorgen.

Wij kijken uit over de akkers. De campers tegenover ons hebben zicht op het Wilhelminakanaal.

De faciliteiten

De camperplaats oogt netjes en opgeruimd. Het is een moderne camperplaats is met goede voorzieningen.

In de blokhut bij de ingang (en uitgang) ligt toeristische info en staat de aanmeldzuil. Daarnaast vind je grote afvalcontainers voor gescheiden afval. Er is een sanistation om je grijze water af te voeren en het chemisch toilet te ledigen en schoon te spoelen. Tegen betaling kun je schoon water tappen (€0,10 per 10 liter). Onze waterflesjes vullen we gewoon in het sanitairgebouw.

Zoals wel vaker missen we ook hier een overdekte fietsenstalling. We zijn nu eenmaal zuinig op onze e-bikes.

De afwasplekken met warm en koud water zijn buiten aan de zijkant van het sanitairgebouw. Op vrijdag was het water er nog afgesloten tegen de vorst. Zaterdags werd het water weer aangesloten en konden we er afwassen. Best frisjes in de winter en als het regent hou je het er niet droog.

Het sanitair

Het sanitair is modern en schoon. Vooral dat laatste vinden we belangrijk. Het is er verwarmd en in de winter is dat superfijn. Er zijn 4 toiletten, 4 douches en 4 wastafels. Dames links en heren rechts. Echt gescheiden is het niet, alles bevindt zich in één ruimte.

Je mag net zo lang douchen als je wilt, zonder muntjes. De temperatuur is vooraf ingesteld en wat mij betreft net iets te koud. Ik sta zeker niet te lang onder de douche 😉

Er zijn geen voorzieningen voor minder-validen. John mist een wascabine want bij de wastafels is geen enkele privacy. Er is geen wasserette op de CP.

Zien, doen en beleven

Onze camper blijft altijd op zijn plek staan. We doen alles op de fiets. Een mooi (knopen)rondje op de fiets, gecombineerd met een leuke bezigheid onderweg heeft onze voorkeur.

Ook dit keer stappen we op de fiets en we maken een afwisselend tochtje rondom Oisterwijk. Het belooft een zonnige winterdag te worden.

Bij Robèrt

In Oisterwijk bezoeken we bakkerij Bij Robèrt, de winkel van Robèrt van Beckhoven, jurylid van Heel Holland Bakt. We treffen het. Meester patissier en meester boulanger Robèrt is zelf aanwezig en hij deelt lekkere proeverijen uit aan de wachtende klanten. En dat zijn er nog al wat. Tijdens het wachten zien we de bakkers in de bakkerij aan het werk.

We kiezen iets lekkers uit voor thuis en dat is best moeilijk. 's Avonds in de KampeerKoets geniet ik van een meesterlijk gebakje van Robèrt. Kost wat maar dan heb je ook wat. Lekker smullen! Op zondag hebben we overheerlijk vers desembrood bij het ontbijt.

Na deze leuke tussenstop vervolgen we onze route door de Oisterwijkse bossen en vennen. Op het terras van Boshuis Venkraai trakteren we ons op een warme kop soep. Het is heerlijk weer en we zitten buiten op het terras . . . en dat in januari. Wat een luxe. We zijn er vaker geweest want Boshuis Venkraai is een leuk etablissement voor fietsers, wandelaars en ruiters.

T!PDownload onze fietsroute (.pdf 404Kb) vanaf CP Biest-Houtakker rondom Oisterwijk.

Onze wandeltips

Wandelen door de Oisterwijkse Bossen en Vennen is een absolute aanrader! Voor liefhebbers van Street Art is een stadswandeling langs de leukste Street Art in Tilburg zeker de moeite waard.

1. Wandelroute Oude Hondsberg. Het Ommetje Oude Hondsberg (10 km) is een mooie en afwisselende wandeling. Niet te lang en eenvoudig in te korten. De Oisterwijkse Bossen en Vennen zijn prachtig.
  2. Groene Wissel Oisterwijk, een heerlijk gevarieerde boswandeling (14 km) die niet snel verveelt. De kilometers door de bebouwde kom vinden we minder mooi. De route langs de 9 vennen maakt alles goed.
  3. Street Art wandeling in Tilburg. Wandelen langs de mooiste murals (17 km) van Tilburg. Ook een leuke route om te fietsen.

Een impressie van ons weekend

Foto: De afvalcontainers staan bij de ingang (of uitgang)Foto: Binnen aanmeldenFoto: De boekingszuilFoto: Ons plekje voor 2 nachtenFoto: De stroompaalFoto: De afwasplek is deels overdektFoto: Foto: De overkantFoto: Onze KampeerKoetsFoto: Wat zijn we er wijs mee . . .Foto: In de verte komt John aanlopenFoto: Meesterlijke bakkerij Bij Robèrt
Camperplezier in Biest-Houtakker (Klik op de foto voor een vergroting)

Op zondagochtend vertrekken we bijtijds. Voor 11:00 uur checken we uit. Wij vinden dat best vroeg want we moeten dan net iets te veel op de klok werken. Er is wel een optie om 'laat vertrek' bij te boeken.

De eigenaren wonen niet bij of naast de camperplaats. We hebben hen het hele weekend niet gezien. Dat zegt misschien meer over ons dan over de eigenaren. Het contrast met de vorige CP is groot wat dat betreft. Wij hebben een lichte voorkeur voor een camperplaats waar je persoonlijk contact hebt met de eigenaren.

De CP is verder een prima plek voor een fijn weekend. Alle noodzakelijke voorzieningen zijn aanwezig, zonder overbodige poespas. De omgeving is mooi. Gegarandeerd fiets- en wandelplezier in De Biest. De prijs-kwaliteitverhouding is dik in orde.

Camperplaats Biest-Houtakker is zeker een bezoekje waard!

Alles op een rijtje

Camperplaats
Biest-Houtakker »
  Veldbraken 2b, 5081 NL Hilvarenbeek (Biest-Houtakker) (Noord-Brabant)
Contact
€ 19,55
Tags
Faciliteiten (incl.)
• Broodjesservice  • Wifi  • Toeristische info  • Uitstort chemisch toilet  • Lozen vuil water  • Afwasplaats  • Gescheiden afval
Faciliteiten (betaald)

Camperpark Landgoed Het Meenen
-100% Camperplezier in Twente-

Schrijf een reactie

*   Jawel, ik geef toestemming mijn gegevens te verwerken conform de privacyverklaring.

KokenKoken
Zonnetje - favicon

Onze blogs over campings en camperplaatsen zijn een momentopname. Wij schrijven enkel en alleen over onze ervaringen tijdens ons verblijf. T!ps zijn welkom.